Skrivlyft? … Varför inte!

Vi tänker oss att alla barn har en vilja att erövra skrivandets konst. Många är stegen….från mystiska krumelurer till fullfjädrade texter. Att lyckas kommunicera ett innehåll som bär mening och betydelse för andra är det hägrande målet. Det finns en uttrycklig förväntan i luften, att dessa spännande kliv framåt skall man få ta i skolan.

Vi inser att det är mot oss, skolans pedagoger, de ivriga och förväntansfyllda blickarna riktas. Det är vi som äntligen skall avslöja hemligheterna i skrivspråkets skattkammare. Det är vi som skall kasta ljus på den magiska stigen fram mot fullvärdiga skrivfärdigheter. Det är på oss det ligger att visa fram de olika redskap som krävs för färden. Via vår hjälp skall eleverna få pröva sina vingar!

Book of Life

”Book of Life” metal sculpture by David Kracov, Courtesy the artist, by Eden Fine Art

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad kan vi lärare, i vår tur, förvänta oss längs vägen fram mot målet? Vi kan tänka oss få se en framväxande språklig rikedom och genuin skrivglädje. Vi kan få bevittna en ökande tilltro till den egna förmågan att kommunicera, både här och nu och över tid och rum. Vi kan även hoppas få se en mångfald av uttrycksformer knoppas och blomstra.

Om vi lyckas ge alla barn chans att fullt ut utveckla sina potentiella skrivförmågor, då kan vi förvänta oss se en mångfacetterad kreativitet spira fram i våra klassrum. Hur mycket av positiv utveckling och ökad självkänsla skulle inte då genereras? Vilka avtryck skulle inte detta kunna ge för all den övriga inlärningen i skolans vardag?
– Skrivlyft!….Varför inte? –

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *